Jumaat, Disember 26, 2014

S.A.K.I.T !!!

Assalamualaikum and happy earthlings =)
Mulakan hari anda dengan "Bismillah" dan senyuman =) 
 
 
Aku nak cerita pasal satu perkara ini. Kerap terjadi, jika aku tak makan satu hari dan setiap kali selepas bangun. Mesti aku akan "LAPAR" Walaupun aku tidur sekejap, aku tetap akan cakap dengan mak aku , mak "LAPAR". Mak aku ckap "Pergilah masak sana." Aku akan terus diam and blaa ,sambung tidur sebelum, bila bangun , aku berharap mak aku dah masak, tapi hambar.. Akhirnya aku bangun dan dengan payahnya aku berjalan seperti orang normal walaupun time tu sakit sangat. Aku tak suka buat orang lain risau sebenarnya. Hmm..

Tadi aku try search dekat google.. and aku terjumpa beberapa fakta ni. 


Simptom gastrik 

 * Kesakitan semakin berkurangan atau bertambah apabila makan.
 * Pedih pada ulu hati atau bahagian atas perut.
 * Terasa loya.
 * Berat badan turun.
 * Terasa pedih, sakit seperti sengal atau lapar yang teruk pada perut antara satu hingga tiga jam selepas makan atau tengah malam.
 * Najis kehitaman atau berdarah (menunjukkan ulser sudah berdarah).
 * Kerap sendawa. 
 
Perkara yang selalu terjadi dekat aku, nombor 1,5,7. Kalau KERAP SENDAWA tu bila time aku memang lapar sangat2 selalunya terjadi waktu tengah malamlah. Aku tak tahu kenapa, time malam je nak sendawa, siang tak ada pula .. Lepastu, Bila aku makan, memang kesan sakit tu akan berkurang sepenuhnya. Mak cik aku pun ada cakap dengan aku " Kenapa berat badan aku turun?" Aku cakap dalam hati "Berat badan aku turun ke?"  Hmm..  Apa yang perlu aku buat?

2 ulasan:

Copyright ©2015 Label : Freebies | Design by Mastura Aziz